logo

Gybocare

GYBOCARE

Karin van Dun
Vroedvrouw
Gyminstructor


Zandstraat 62 - 3140 Keerbergen
tel : 0471/48.11.93

Karin van Dun
Vroedvrouw
Gyminstructor


Zandstraat 62 - 3140 Keerbergen
tel : 0471/48.11.93
Nuttige info en tips

Conditie en vetverbranding

Hoe te werk gaan als we 1 kg willen vermageren ?

Wel, het antwoord is simpel: 1kg lichaamsvet bevat ongeveer 7000 calorieën. En dit werkt zowel voor je als tegen je...

Want wat betekent dit concreet ?

Als je gedurende bijvoorbeeld 1 week 7000 calorieën meer verbruikt dan je opneemt, zal je in principe 1kg lichaamsvet kwijt zijn.
Eet je echter 7000 calorieën meer dan je verbruikt, zullen de extra calorieën omgezet worden in lichaamsvet.

Misschien denk je nu dat dit gemakkelijk is: je eet gedurende een week amper iets en je zal dus lichaamsvet verbrand hebben... Wel, dit is niet juist.

Want je lichaam bezit een overlevingsfunctie. Dit betekent dat je verbranding zal verminderen als je te weinig eet. Ga je gedurende een paar weken op dieet, zal je nooit lichaamsvet verbranden, maar wel vocht afdrijven en spieren als energie verbruiken.

Dit is meteen de reden waarom je nooit lichaamsvet verliest door te diëten: je lichaam heeft een bepaald aantal calorieën nodig om de basisfuncties (ademhalen, je hart doen pompen, je spieren laten functioneren, enz...) uit te voeren. Neem je minder calorieën op dan nodig is, gaat het zijn overlevingsfunctie inschakelen.

Je vetverbranding gaat omlaag, en omlaag en omlaag. Tot op het moment dat je amper nog iets eet en toch niet vermagert.

Een tip: eet voldoende maar probeer zoveel mogelijk extra calorieën te verbruiken door kleine bewegingen. Neem de trap in plaats van de lift, maak dagelijks een flinke wandeling, doe huishoudelijke klusjes, enz...

Iedere calorie die je verbrandt, is meegenomen.
Je hoeft echt niet hevig te sporten om te vermageren. Regelmatig bewegen en voldoende, regelmatig eten zijn voldoende om overtollig lichaamsvet kwijt te raken.

Om de effecten van sport op onze vetverbranding moeten we het verschil kennen tussen een aërobe en een anaërobe inspanning. Het is duidelijk dat vooral tijdens een aërobe inspanning vetverbranding plaats vindt. Het is dus uitermate belangrijk om de juiste intensiteit te hanteren bij training. De hartslagmeter is hiervoor een ideaal middel.

De hartslagfrequentie die optimaal is voor de vetverbranding ligt voor een loper in de intensiteitszone tussen de 68 en 75% van de maximale hartfrequentie. (Schatting Hartfrequentie Max : 220 - leeftijd). Voor een fietser ligt de optimale vetverbranding tussen 63 en 70% van de maximale hartfrequentie.

Trainen met een lege maag

Omdat het suikergehalte 's morgens in ons lichaam laag is, wordt de nodige energie vooral geleverd door vetverbranding. Daarom is een aërobe training voor het ontbijt ideaal om gewicht te verliezen. Trainen na het avondmaal heeft natuurlijk ook een gunstig effect op ons gewicht omdat de calorieën die zijn opgenomen verbrand worden vooraleer ze kunnen omgezet worden in vet.

Regelmaat

Om te komen tot goede resultaten moet men een bepaalde regelmaat in de training voorzien. Algemeen wordt 3x per week als een gezonde en haalbare trainingsregelmaat beschouwd. Qua duurtijd moet men uitgaan dat men minimaal een 30 minuten moet sporten, wil men resultaat bekomen met betrekking tot de vetverbranding. Alles hangt natuurlijk af van de trainingsmogelijkheden die u heeft.

Eten na de training

Na de (groeps)training gaan vele mensen nog iets drinken. Hou er rekening mee dat het aantal calorieën van een pakje chips theoretisch overeenstemt met het aantal calorieën die u verbrandt tijdens een uurtje joggen aan gemiddelde intensiteit. Wilt u echt gewicht verliezen dan is een combinatie van dieet en beweging een noodzaak ! Een goede vetverbranding helpt, maar om af te slanken moet het aantal calorieën die we verbranden nu eenmaal hoger zijn dan de calorieën die we opnemen.

Vandaag de dag hebben we het allemaal druk en blijft er weinig tijd over om op eigen houtje verse, uitgebalanceerde maaltijden te bereiden die in ons dieet passen. Bij elk dieet is het nochtans belangrijk dat we alle voedingsstoffen binnenkrijgen die ons lichaam nodig heeft. Indien niet kan dit het omgekeerd effect hebben en onze vetverbranding op een laag pitje zetten. Maak dus toch even wat tijd vrij om wat vers eten op tafel te brengen, niet alle maaltijden nemen zoveel tijd in beslag als je wel denkt.

© 2010-2018 - Gybocare
ondernemingsnr: 0876.168.336
webdesign : highgate´57